Kогато времената са трудни, жените носят по-дълги поли, мъжете - по-тесни вратовръзки, а комарите стават все повече. Германският в. “Ханделсблат” подбра най-странните индикатори за кризата, които показват връзката със срива на акциите и понижението на брутния вътрешен продукт.
Колкото по-къси са полите на жените, толкова по-добре се развива икономиката, установил още през 20-те години на миналия век икономистът Джордж Тейлър. Според търговците това е само мит, но все пак някои анализатори припомнят скучните дълги поли, появили се посред финансовата криза през 2008 г. Други се опасяват, че дългите поли, които бяха на мода през това лято, вещаят нов спад.
Консумацията на бира е друг индикатор за кризата. В Европа 73 на сто от заетите в бирената индустрия работят извън пивоварните,най-вече в баровете и ресторантите. Между 2008 и 2010 г. заетите в бранша са намалели с 12 на сто, а употребата на бира - с 8 на сто.
Когато парите вече не стигат за скъпи чанти и аксесоари, жените започват да купуват повече червила. До този извод стигнал Леонард Лаудер, управител на “Есте Лаудер”. Според изследователския институт “Инвестопиа” след рецесията, последвала 11 септември 2001 година, покупките на червила са се удвоили.
В САЩ са установили, че когато безработицата расте, има повече доброволци за Военноморските сили. Станат ли кандидатите за флота прекалено много, както бе през 2008 г., рекламните клипове на ВМС започват да внушават колко трудна и мъчителна е работата там.
Безпаричието в кризисни времена кара родителите да пестят дори от пелените на бебетата. Според института за пазарни проучвания “Симфони Ай Ар Ай” продажбите на еднократни пелени през 2009 г. са спаднали с 9%, докато продажбите на мехлеми против подсичане на пеленачета скочили с 2,8%.
Дойде ли криза, жените в Япония ходят по-рядко на фризьор. Затова се подстригват и по-късо.
От своя страна мъжете започват да купуват по-малко слипове и боксерки. Институтът за пазарни проучвания “Минтел” установи, че през 2009 г. продажбите на мъжко бельо са спаднали с 2,3 на сто. Това било първото понижение след 2003 г.
Колкото по-атрактивна е сервитьорката, толкова по-голяма е рецесията, установили пазарните анализатори. Когато икономиката е в подем, хората с добър външен вид имат по-добри изгледи да получат по-високо платена работа като модели или в рекламния бизнес. За такива изводи няма научни доказателства, но според изданието “Йорк мегъзин” този индикатор е доста правдоподобен.
С вратовръзките са свързани цели два индикатора. Според единия в трудни за икономиката периоди мъжете купуват вратовръзки, за да създадат впечатлението, че работят наистина усилено. Според другата теория при тежки времена вратовръзките стават по-тесни. Когато икономиката се възстанови, мъжете започват да избират по-светли вратовръзки. Във Великобритания продажбите на вратовръзки рязко се увеличили, след като през 2007 г. станало известно, че предстоят големи съкращения. По този начин мъжете искали да покажат на шефовете си, че работят “на максимум”. При война пък необходимостта от икономии води до по-тесни вратовръзки.
Индексът “Биг Мак” показва връзката между валутните курсове в различните държави и цената на един хамбургер от световната верига. Ако в Китай хамбургерът е по-евтин с 44%, отколкото в САЩ, това означава, че юанът е подценен спрямо долара с 44 на сто. Списание “Икономист” публикува този индекс всяка година.
Търсачката на “Гугъл” дава следващия индекс за кризата. От 2007 г. насам в Щатите дори за Коледа все по-рядко търсят чрез търсачката бижута, пръстени и диаманти, сочи статистиката на портала.
При криза спадат идиотските подаръци, които много ресторанти и заведения за бързо хранене дават на малките си клиенти. По време на рецесията веригата “Ред Робин” например намалила двойно безплатните флумастери за малчуганите.
В тежките години потребителите все по-често прибягват да талоните за отстъпка, които публикуват някои вестници.
В добри времена трудно може да се свържете по телефона със строителните предприемачи, които са заети с куп сделки. Колкото по-бързо отговорят на обаждането ви, толкова по-зле е положението. Все пак за този индикатор няма научни доказателства.
Във Великобритания установили, че в криза хората все повече купуват консервирани храни. През 2009 г. били продадени 29 на сто повече боб в консерви, отколкото предната година.
Може да изглежда странно, но при рецесия хората ходят повече на кино. През 2009 г. киносалоните отчели една от най-добрите си години. Когато пазарите се успокоили, салоните се поизпразнили.
В криза все повече къщи опустяват, а дворове и басейни се занемаряват. Когато никой не поддържа имотите, комарите започват да се множат повече. В САЩ щатските служби, които пръскат против комари в подобни имоти, имали през 2009 г. с 60 на сто повече поръчки, отколкото през 2007 г.
В години на подем има повече работни места и жените по-лесно си намират работа. Затова проститутките са по-малко, но и по-скъпи. Когато икономиката на Латвия тръгнала надолу, се понижили и цените на платената любов.
Когато американците купуват по-малко луксозни стоки, производството на дамски чанти от крокодилска или алигаторска кожа намалява. През 2009 г. фермите за алигатори изпаднали в затруднено финансово положение, тъй като пазарът за скъпи "крокодилски" чанти се сринал. Популацията на влечугите обаче нараснала.